frodo
|
02.07.2007. - 12:10:03
/turpinājums/
Šo šķietami pārspīlēto salīdzinājumu pamato vairāki piemēri no politiķu publiskām runām. Deputāts Pēteris Tabūns, no Saeimas tribīnes aicinot nesargāt seksuālo minoritāšu pārstāvjus no diskriminācijas darba tirgū, piebilda: "Mēs latvieši esam pratuši dzīvot pēc saviem normāliem atzītiem morāles principiem un šādu patoloģiju nevajadzētu likumā ierakstīt. Mēs jau gana esam tālu ielaiduši, ja tā varētu apzīmēt šo uti, kažokā." Līdzīgā garā deputāte Ināra Ostrovska savā laikā intervijā Neatkarīgajaii Rīta Avīzei, apgalvoja, ka "jebkurš var iet kopā ar sociālistiem, komunistiem, Briseli, Kremli, ANO, homoseksuālistiem, Sorosu, ārzemniekiem un atbalstīt to vērtības. Es izvēlos Latviju, Latgali, kristīgo ticību, mūsu tradīcijas un morāli."
Apelējot pie patvaļīgi definētām "tautas vērtībām", veidojas retorika, kas marginalizē un izstumj no Latvijas tautas jebkuru atšķirīgu vai atšķirīgi domājošu grupu un asociē to ar ārējiem draudiem un "svešām" interesēm. Savējo un svešo, "pareizā" un "nepareizā" domāšanas veida un dzīvesveida pretnostatīšana palīdz panākt arvien lielāku diskursīvo kontroli par tādām kategorijām kā "Latvija" un "Latvijas tauta", kas savukārt sabiedrībā nostiprina šos jēdzienus kā dažādu atšķirīgo grupu izslēdzošus.
Interneta diskusijas parāda, kā Latvijas tautas diskursīvā dalīšana subjektīvi definējamās grupās un "slikto" grupu pakārtošana revolucionārā taisnīguma principam atrod atbalstu radikālāk noskaņotajos iedzīvotājos. Komentāros pie raksta par Draudzības dienām portālā politika.lv kāda sieviete vārdā Kristīne, aizstāvot savas tiesības uz privāto dzīvi, saņem atbildi no lietotāja, kas sevi apraksta kā Fīrers: "Es un tautas vairākums vēlētos, lai jūs ar savu draudzeni tiktu izārstētas no šīs sērgas un atrastu sev vīriešus un nodibinātu ĪSTU, laimīgu ģimeni ar bērniem." Var viegli iedomāties, kāda būtu sabiedrības reakcija, ja seksuālās orientācijas vietā komentētājs līdzīgā veidā uzbruktu sievietes izvēlētajai reliģijai vai, piemēram, viņas tautībai. Lieki piebilst, ka kaut gan nevienam nav izdevies pierādīt, ka seksuālo orientāciju var mainīt, ir pietiekoši daudz pierādījumu, ka reliģija un tautība ir atkarīgas no indivīda izvēles.
Politiskās elites vairākuma un pārējo viedokļu līderu (tai skaitā akadēmisko aprindu) kūtrums un klusēšana nenovēršami vairo sabiedrībā aizdomīgu un naidīgu attieksmi pret citādo, kas var būt vēlams iznākums tai politiķu daļai, kas velētos redzēt valsts struktūru stingro kontroli pār sabiedrību, neļaujot tai attīstīties par patstāvīgu sava likteņa lēmēju. Uzbrukumi vienai minoritātei ir nepārprotams mājiens arī pārējām grupām, kas sabiedrībā nav vairākumā — ne velti deputāte vienā noraidošā teikumā paguva pieminēt ne tikai homoseksuāļus, bet arī Sorosu un Kremli. Kā reiz rakstīja uz sienām — "Nepatīk reforma — dodies uz Krieviju". Vai, kā tajā pašā interneta diskusijā rakstīja vēl viens komentētājs: "Ja gribat viendzimuma partnerattiecības, dodieties uz Zviedriju." Vai arī, kā cita diskusijā rakstīja cits komentētājs, paužot neizpratni par tiem, kas nav apmierināti ar prezidenta ievēlēšanas kartību: "Nu bet ja dzīvo ar tādu domu, ka viss ir slikti, valdība zog, melo… tad varbūt braucat uz Īriju …? Ļaujiet mums apmierinātiem cilvēkiem dzīvot." Dzīvot savā revolucionārā taisnīguma izpratnē.
aizplŪŠana
Došanās uz Īriju vai Zviedriju, vai jebkuru citu vietu, kur valsts un iedzīvotāju vairākums jau ir atzinuši, ka svarīgāks ir cilvēks nevis viņa atbilstība iedomātajam tautas ideālam, ir pavisam reāla izejas stratēģija. Tā ir iespēja daudziem Latvijas latviešiem un krieviem, poļiem un ebrejiem — kā gejiem un lesbietēm, tā arī heteroseksuāliem. Ar laiku šo cilvēku var kļūt vairāk, jo tāpat kā darba tirgū, arī dzīves kvalitātes tirgū Latvija ir neapskaužamā pozīcija salīdzinājumā ar daudzām citām ES valstīm. Ar dzīves kvalitāti šeit nedomāju ekoloģiski tīra piena un maizes pieejamību, bet gan tādas vides pieejamību, kur ciena indivīda izvēli un izturas pret to ar sapratni. Kur nav bail tikt nosauktam par dīvainīti.
Bet tiem no mums, kas tomēr nolems palikt šeit, kādreiz būs jāizšķiras, vai vēlamies veicināt tādu smadzeņu un darba roku aizplūšanu. Galvenais — cilvēku aizplūšanu. Vai tomēr varam vienreiz saņemties un pievienoties to valstu sarakstam, kur dzīves vide ir cilvēkiem draudzīgāka.