goldingietis
|
2007.08.22. - 19:33:30
Njāāā, attiecībā uz sevi varu sacīt, ka mans skolas laiks sākās vēl tajos gados, kad saule bija siltāka, zāle zaļāka, desa garšoja pēc desas un rindas veikalos bija vēl garākas. ;) Atmiņas par pirmajām klasēm saistās ar pretīgi zilo skolas formu, kuru vēl dabūju panēsāt. Kā arī ar plīvojošiem sarkaniem kaklautiem, gājienu zem sarkanā karoga u.c. padomjlaiku izglītības iestāžu ākstībām. Sākotnēji īpaši spilgtas atmiņas nav, jo vienādās formas un sterili unificētā pedagogu attieksme tiešām būtu izaudzinājušas paklausīgu Padomijas ierindas pilsoni. Da ir arī pats biju pietiekami sīks.. To gan atceros, ka hitlerjugendā (pardon, es gribēju sacīt - oktobrēnos ;) ) tomēr vēl paspēju ietrāpīt. Un atmiņā stāv arī klases audzinātājas teiktais, ka mazā oktobrēna nozīmīte paliks jo spožāka, jo labāk mēs mācīsimies. Bet karoč - manējā laikam bija pagadījusies kaut kāds rūpnīcas brāķis, jo drīz tai atlūza viens no stariem un turpmākos gadus tā pavadīja spīdot arvien spožāk tālākajā mācību rakstāmgalda atvilktnē. :D Un tad jau arī nāca pārejas laiks uz brīvas valsts izglītības sistēmu, kad par karjeras veidošanu pionieros un komjaunatnē vairs galva nesāpēja.. Ko lai saku par sevi laikā līdz pat vidusskolas beigšanai - stulbs nebiju, prāts strādāja labi, tādēļ mācības problēmas nesagādāja. Ātri vien aptvēru, ka būt labiniekam mācībās ir man piemērotākais ceļš, kā izsisties cauri skolas gadu zvērnīcai. Biju no tiem tipiņiem, kurus tik ļoti ieredz skolotāji, ka rāda kā paraugu visai pārējai klasei. Un nevarētu sacīt, ka es to neizbaudīju. ;) Piezīmes un grūstīšanu starpbrīžos un ārpus skolas galvā neņēmu, jo zināju, ka vienmēr atmaksājas tas, ja esi labās attiecībās ar pedagogiem un skolas vadību. Tad ir DAUDZ vieglāka dzīve. ;) Un tas palīdzēja, jo īpaši kontroldarbu, eksāmenu un citu saspringtu situāciju brīžos, jo tad, ja gadījās nepatikšanas man, uz mani vienmēr lūkojās iecietīgāk, nekā uz klases lielākajiem trakuļiem. Un, kad vidusskolas laikā sākās pārejas vecums un stundas neattaisnoti tika bastotas viena pakaļ otrai, tad zināju, ka man to piedos daudz vieglāk, nekā vienam otram citam. Nu īsāk sakot - pratu izmantot man derīgus cilvēkus jau tolaik. :D
Priekšmeti? Viennozīmīgi uzreiz varu pasacīt, ka man smagi riebās sporta stundas. Tas jau arī nebūtu nekāds brīnums, jo reti gadās tā, ka labākais klasē paliek tāds pats arī uz sporta laukuma. Tādēļ šīs stundas uztvēru kā vienvienīgu spāņu inkvizīciju, kura jāpārcieš sakostiem zobiem. Lieki teikt, ka sporta skolotājs tā arī palika viens no retajiem, pret kuru visus gadus arī nonēsāju ķieģeli kabatā. Viņa stundas bastoju maksimāli, kur un kā vien spēdams. :) Parastais skolas bieds - matemātika, algebra, ģeometrija - man problēmas neradīja, jo pietiekami labi tiku ieredzēts no pašām "riebīgākajām učenēm", tā rezultātā arī vienmēr bija pieejamas izsmeļošas papildu konsultācijas man neskaidrās matemātikas niansēs. Noteikti mīļākās bija angļu valodas stundas; kaut kādā eksperimentālā kārtā mums angļu valodu sāka pasniegt jau no otrās pamatskolas klases, tādēļ ar to esmu kuģojis cauri līdz pat vidusskolas beigšanai, kopā ar vienu un to pašu sirmo skolotāju, kura centīgi aizstāvēja labākās British English tradīcijas. :) Viņai gan noteikti mans mīļākais paldies.. Var skanēt pārsteidzoši, bet latviešu valoda un literatūra - ne visai.. Lai gan perfekti orientējos tajos deklināciju un locījumu džungļos, kuros citi klases biedri aplauza kaklus, tomēr gramatika šķita pārāk sausa un neinteresanta. Attiecībā uz literatūru - nu, obligāti izlasāmo grāmatu saraksts galvassāpes nenesa, jo ar gandrīz visiem darbiem jau biju iepazinies pēc paša gribas. Ne-piespiedu kārtā. :D Tomēr rakstīt domrakstus man riebās. Lai gan rīcībā vienmēr bija iespaidīgs epitetu, sinonīmu, metaforu un hiperbolu arsenāls, tad tomēr tā uz pasūtījuma un noteiktos termiņos ko dabūt gatavu nācās ļoti grūti. Un pat vēl tagad izteiktu derdzīgumu rada tādi "klasiķi" kā Rainis un Barons; tādēļ arī skolotāja jau zināja, ka par šo autoru darbiem domrakstus no manis gaidīt velti. Un, ņemot vērā manu kopvērtējuma ainu, pāris izlēcienus un neapmierinošas atzīmes attiecīgajās žurnāla ailēs varēju arī sev atļauties. ;)
Kas vēl.. Nu neapšaubāmas favorītes - bioloģija un ķīmija. Abu priekšmetu sakarā esmu pietiekami vazājies pa olimpiādēm, tādēļ tie arī noteica manu pirmo izvēli par labu "biofakam" pēc vidusskolas. Un interese noturējās - kamēr vien ķīmiķojos gan pa LU laboratorijām, gan arī pa savu personisko, mājās iekārtoto. ;) Bet ar laiku apnika gan sērudeņraža smārds, gan molekulārās ģenētikas noslēpumu iepazīšana, jo tā vietā arvien biežāk, stāvot ar mēģeni rokās, notvēru sevi pie domas, ka dzīvība - tā nav tikai kaila ķīmija vien; rezultātā par likumsakarīgu turpinājumu kļuva LU teologi.. Ar sajūsmu asināju savu prātu sistemātiskās teoloģijas nodarbību diskusijās, sekoju līdzi Bībeles laika vēsturei un ģeogrāfijai, kā arī pieķēru sevi kaislīgā mīlestībā uz sengrieķu valodu. :) Kura palikusi vēl arī šodien.
Tomēr viss mainās.. Tuvāk debesīm gan biju ticis, bet ne īsti tādā nozīmē, kādā biju vēlējies.. Jo lidot vēlas ne tikai gars, bet arī miesa. Un tādēļ beidzamā pārmaiņa, beidzamais pagrieziens garajā izglītošanās un savu vēlmju atrašanas ceļā - Aeronavigācijas Institūts, kur beidzot piepildījumu rada gan gars, gan arī miesa. Un varbūt gadu laikā arī ir nācies šo un to nožēlot, tomēr vienu zinu droši - to, ka nekad neesmu nožēlojis nevienu SAVU pirmo septembri. :)