kazis
|
02.05.2007. - 11:45:52
Cenrālai Vēlēšanu Komisijai
Pēdējo mēnešu laikā sabiedrībā ne mazums šķēpu ir lauzts par nesen veiktajiem, Valsts prezidentes neizsludinātajiem un vēlāk Saeimas atceltajiem grozījumiem Valsts drošības iestāžu likumā un Nacionālās drošības likumā. Sākotnēji gan sabiedrībā gan varas aprindās daudz tika diskutēts par minēto grozījumu jēgu, nozīmi un likuma izmaiņu mērķi. Visumā apsveicams ir mērķis ieviest kārtību valsts drošības iestāžu darbā un šī darba koordinēšanā, kas dotu pozitīvu pienesumu mūsu valsts drošības stiprināšanā, potenciālo apdraudējumu noteikšanā un novēršanā.
Nenoliedzami, dažkārt valstij un tautai vitāli svarīgu jautājumu izskatīšana tautas nobalsošanā ir ļoti apsveicams un demokrātisks process, kurā vēlētāji tiešā veidā var izteikt savu viedokli par vienu vai otru likumdošanas normu vai procesu kopumā.
Saskaņā ar Satversmi un likumu Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu tika ierosināta parakstu vākšana tautas nobalsošana ierosināšanai par apturētajiem likumiem Grozījumi Nacionālās drošības likumā un Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā.
Diemžēl sākotnējā diskusija par pašu likumdošanas izmaiņu būtību un jēgu vairs nenotiek. Tā vietā daži politiskie spēki apzināti maldina vēlētājus cenšoties pasniegt parakstu vākšanas kampaņu tautas nobalsošanai un pašu tautas nobalsošanu kā uzticības balsojumu valdībai, parlamentam un aizstāj jautājuma būtību ar pavisam nesaistītām lietām, pilnībā „izvarojot” Satversmē un Likumā par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu ietverto referenduma jēgu.
Tādējādi, pateicoties virknei politisko manipulāciju ar sabiedrisko domu, ļoti iespējams, netiks sasniegts tautas nobalsošanas mērķis – vēlētāju viedokļa noskaidrošana par konkrētiem jautājumiem. Dažu politisko spēku destruktīvas un kaitnieciskas darbības rezultātā pilnībā tiks devalvēta tautas nobalsošanas rīkošanas jēga un mērķi. Ar tikpat lieliem panākumiem varētu rīkot referendumu pret sausu vasaru vai par lielāku sniega daudzumu ziemā.
No juridiskā viedokļa raugoties, tautas nobalsošanas rezultātā paustajam vairākuma viedoklim (pieņemtajai vai noraidītajai likumdošanas akta redakcijai) ir augstāks juridiskais spēks kā Saeimas pieņemtam likumdošanas aktam. Tādējādi neatkarīgi no tautas nobalsošanas rezultāta ir paredzamas tālejošas juridiskas sekas – redzamā nākotnē tiks apgrūtināta vai pat padarīta neiespējama grozījumu veikšana abos augstāk minētajos likumos ciktāl šie jautājumi ir tikuši atrunāti grozījumu ietvaros. Neizvairīties arī no visdažādākajām juridiskajām interpretācijām un politiskajam spekulācijām par vai pret ko vēlētāji īsti tautas nobalsošanā ir izteikušies. Piemēram, ja tautas nobalsošanā grozījumi tiek noraidīti pilnā apjomā, jautājumā par drošības iestāžu parlamentāro kontroli nebūs nepārprotama skaidrība, vai vēlētāji noraida parlamentāro kontroli pār drošības iestādēm pēc būtības jebšu konkrēto piedāvāto parlamentārās kontroles modeli, vai vēlētāji atbalsta vai iebilst pret Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka dalību Valsts drošības iestāžu padomes sēdē vai pret šo padomi kā tādu..
Ņemot vērā augstāk aprakstīto paradoksālo situāciju, manuprāt, Centrālajai vēlēšanu komisijai būtu pienākums viņu iespēju robežās darīt visu iespējamo, lai tautas nobalsošana nepārvērstos par balagānu, bet visai tieši noskaidrotu vēlētāju pausto viedokli par konkrētām likumdošanas normām un, tādējādi, nobalsošanas rezultātus būtu iespējams turpmāk izmantot tālākai likumdošanas bāzes un konkrētās jomas sakārtošanai saskaņā ar vēlētāju vairākuma gribu.
Lai sasniegtu šo mērķi, manuprāt, visai svarīga ir precīza jautājumu formulēšana tautas nobalsošanā. Par cik grozījumi skāra vairākus Nacionālās drošības likuma pantus, manuprāt, lai visprecīzāk noskaidrotu vēlētāju attieksmi pret katru konkrēto grozījumu un tā būtību, vajadzētu izvairīties no visu jautājumu „sabāšanas vienā maisā”. Atgādināšu, ka tautas nobalsošanas mērķis nav noskaidrot vēlētāju simpātijas vai antipātijas pret pašreizējo valdību, izlemt skolotāju algu jautājumus vai paust attieksmi pret kādu no aģitatoru grupām. Mērķis ir uzzināt vēlētāju vairākuma viedokli par konkrētām izmaiņām divos ar valsts drošību saistītos likumdošanas aktos.